معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان این‌که نخستین اتوبوس برقی فردا(یکشنبه) استارت می‌خورد، گفت: با توجه به این‌که اولین و مهمترین هدف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ تلاش در جهت کاهش آلودگی هوا است، طرح استفاده از اتوبوس‌های برقی در این کلان‌شهر می‌تواند کمک شایانی به این هدف کند.

 

حسین حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه اولین و مهمترین هدف اصفهان ۱۴۰۵ تلاش در جهت کاهش آلودگی هوا است، طرح استفاده از اتوبوس‌های برقی در شهر اصفهان می‌تواند کمک شایانی به این هدف کند.
وی ادامه داد: در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده هلدینگ شتاب با همکاری مپنا و شرکت عقاب افشان با شهرداری اصفهان، اتوبوس برقی ساخت این شرکت به منظور انجام بررسی‌های فنی، اقتصادی و اجرایی روز یکشنبه _پانزدهم اسفندماه_ همزمان با روز درختکاری در شهر اصفهان استارت می‌خورد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان این‌که یکی از محاسن اتوبوس برقی تکنولوژی به‌روز آن است، ادامه داد: طول این اتوبوس برقی ۱۲ متر و با بیشینه بار مجاز ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است که مجهز به ترمز بادی، درهای بادی و فرمان هیدرولیکی به شکل کف کوتاه و دارای رمپ ویژه ویلچر و مجهز به سه در است.
وی افزود: از دیگر ویژگی‌های اتوبوس برقی که فردا در اصفهان استارت می‌خورد، سیستم اعلام حریق، باز شدن اتوماتیک درها در هنگام قرارگیری مسافر بین آنها، بسته شدن درها در سرعت‌های بالاتر از پنج کیلومتر بر ساعت، سیستم هشدار صوتی (AVAS) برای جلب توجه عابران پیاده و سایر رانندگان است که از مدرن‌ترین و به‌روزترین تکنولوژی‌های اتوبوس در دنیا محسوب می‌شود.
حق‌شناس با بیان این‌که این اتوبوس الکتریکی با یک بار شارژ قادر به طی مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر است، افزود: زمان لازم برای شارژ پک باتری ۳۱۸ کیلوواتی با حداکثر توان ۱۰۰ کیلووات، در حدود ۵.۳ ساعت است.
وی گفت: قرار است در مدت حضور اتوبوس برقی در شهر اصفهان در خصوص مسیرهای ممکن تردد، مکان‌یابی ایستگاه‌های شارژ و نظام بهره‌برداری، مطالعات میدانی انجام شود، استفاده از نظرات کارشناسان، مدیران و شهروندان در مدت تردد این اتوبوس در شهر از دیگر اهداف انتقال اتوبوس برقی به شهر اصفهان است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: در مطالعات امکان‌سنجی به‌کارگیری اتوبوس برقی در سال ۹۶ ابعاد مختلف این طرح مورد بررسی قرار گرفته است که با توجه به هزینه‌های توسعه، زیرساخت‌های لازم، هزینه‌های بهره‌برداری و هزینه‌های سلامت ناشی از آلودگی هوا مشخص شد به‌کارگیری اتوبوس برقی کاملاً توجیه‌پذیر است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی بودجه لازم برای خرید اتوبوس برقی در سال ۱۴۰۱ و تاکید شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به این امر، پس از تست نهایی در این بازدید قرارداد خرید تعدادی از این ناوگان منعقد خواهد شد.
کد خبر 559476
Facebook
Twitter
LinkedIn