دومین نشست تخصصی توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی

 

 

دومین نشست از سلسه نشست‌های تخصصی وزارت صمت در روز چهارشنبه مورخ 8 آذر ماه 1402 برگزار شد در خصوص توسعه حمل‌ونقل خودروهای عمومی موضوع بررسی چالش ها و گلوگاه برقی سازی خودرو در کشور با حضور مهندس کامبیز مرادی مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان ( شتاب ) و دکتر اصفهانی رئیس پژوهشکده خودرو ، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران و جمعی از مدیران و پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت برگزار شد.

در این نشست کامبیز مرادی مهمترین دلیل رشد و توسعه خودروهای برقی در دنیا را راندمان بالای این خودروها در کاهش آلودگی های  زیست محیطی دانست و تاکید کرد دنیا از منظر مصرف انرژی و آلاینده در آینده در خطر است.

او تصریح کرد می بایست نسبت به تغییرات فناورانه در  حوزه خودروهای برقی، دقت کرد؛ زیرا در حال حاضر بسیاری از کشورها حتی از تولید خودروهای برقی با باتری‌های لیتیومی هم گذشته اند  و به دانش‌های جدیدتری در این زمینه دست پیدا کرده اند ، اما تحلیل بازار در حوزه حمل‌ونقل برقی بایستی با دقت انجام گیرد؛ چرا که تحلیل و بررسی در حوزه وسائل نقلیه برقی کاملا متفاوت است.

کامبیز مرادی معتقد است اشتغال زایی متخصصان یک پیامد مثبت برای دستیابی به حمل‌ونقل برقی است و دولت بایستی تا آنجا که ممکن است  به جای واردات وسائل حمل‌ونقل برقی، نگاه عمیق‌تری به توانمندی های داخل کشور داشته باشد.

 وی تصریح کرد: ضروری است که با پیشرفت جهانی به در حوزه حمل‌ونقل برقی پیشرفت کنیم  ؛ چراکه ممکن است تا یک دهه آینده، امکان دسترسی به قطعاتی برای خودروهای با سوخت فسیلی وجود نداشته باشد. با توجه به تحریم‌ها که  یک مسئله جدی است.

در این نشست وحید اصفهانیان- رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران- ضمن اشاره به دیدگاه‌های مختلف در خصوص گلوگاه‌های فنی و ساختاریِ پیش‌روی صنعت برقی‌سازی حمل‌ونقل اظهار کرد.

وی ضعف زیرساخت‌های مربوط به تست و شارژ خودروهای برقی را از مهمترین چالش‌های استفاده از این دست خودروها دانست و گفت: مسائل مربوط به کمبود نیروی انسانی متخصص به ویژه در زمینه برقی سازی، کمبود منابع لیتیومی برای باتری‌ها و اهمیت اخذ استانداردهای لازم و بین المللی  ازجمله مشکلاتی می باشد که مراکز تحقیقاتی با آن‌ها روبرو هستند.

در ادامه این نشست مجید جلیلی- مدیر گروه فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی- گزارشی مبنی بر اقتصادی بودن استفاده از خودروی برقی نسبت به خودروهای با سوخت احتراقی داد و  گفت: حرکت از سمت انرژی‌های فسیلی به سمت الکتریسیته می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف بنزین و گازوئیل  گردد.

در پایان این نشست، اکبر محمدی- استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت- توضیحاتی در خصوص انجام اقدامات مختلف برای عبور موفق به حمل‌ونقل برقی داد و گفت  براساس جریان حاکم بر خودروسازی دنیا و مشکلات مربوط به آلودگی کلان شهرها، کشور ناچار به سرمایه‌گذاری بر توسعه حمل‌ونقل برقی خواهد بود.