پایتخت ایران همگام با بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا در مسیر توسعه خودروها و حمل‌ونقل همگانی برقی پاک قرار گرفته است

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ترافیک و آلودگی هوا گریبانگیر بسیاری از شهرهای دنیا شده است؛ 2‌معضلی که فقط مختص تهران و دیگر کلانشهرهای ایران نیست. در این میان، دولت‌ها و مدیران کشورها و شهرهایی توانسته‌اند تا حد زیادی این دو مشکل را کمرنگ کنند که 2اقدام ویژه را در دستور کار قرار داده‌اند؛ افزایش میزان ناوگان حمل‌ونقل همگانی و استفاده هرچه بیشتر از خودروهایی با فناوری‌های نوین، سوخت پاک مثل خودروهای برقی و هیبریدی. البته که هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیک هم بدون‌شک، دیگر راه‌حل اساسی خلاص‌شدن شهرها از مشکلات ترافیکی و آلودگی هواست؛ اما واقعیت نشان می‌دهد که حالا‌حالاها نمی‌توان انتظار ترددهای بسیار پایین را در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ‌داشت. خودروها، جزء جداناپذیری از سبک زندگی امروزه شده‌اند و این فناوری‌ها هستند که به داد بشر می‌رسند. پس شهرهایی که بتوانند تعداد وسایل نقلیه‌ای را که منبع انرژی‌‌شان پاک است‌ جایگزین خودروهای بنزینی کنند، موفق‌تر در این راه لقب می‌گیرند؛ شهرهایی که برای مردم، سکونت‌پذیرتر هستند.
با وجود همه اینها، تمام کشورها و شهرها در استفاده از وسایل نقلیه پاک و برقی در ابتدای مسیر قرار دارند؛ حتی شهرهایی که طی سال‌های اخیر بر قله رده‌بندی سکونت‌پذیری تکیه زده‌اند. نشان به این نشان که اگرچه اشتوتگارت آلمان، چند‌سالی می‌شود جزو برترین شهرها‌ از نظر استرس پایین قرار می‌گیرد اما شهردارش اصلی‌ترین چالش را خودروهای گازوئیلی و احتراقی عنوان می‌کند و می‌گوید برای داشتن آسمان پاک، نیازمند بهره‌گیری بیشتر از وسایل نقلیه پاک و برقی هستند؛ موردی که خیلی دیگر از شهرداران دنیا هم اعلام می‌کنند. یکی از چاره‌های تهران در مقابله با آلودگی هوا و ترافیک، توسعه ناوگانی است که از انرژی پاک بر پایه برق استفاده می‌کنند؛ موردی که مدیریت ششم شهر تهران از آن غافل نشده اما برای تحقق برنامه‌هایش نیاز به همراهی سایر دستگاه‌های مسئول دارد. به قولی از قدیم گفته‌اند یک ‌دست صدا ندارد و درست مثل آلودگی هوا که 23دستگاه و نهاد برای کنترل و کاهش این بحران، وظایفی به‌عهده دارند، برای جایگزین‌شدن اتوبوس‌های فرسوده با اتوبوس‌های تمام برقی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری با موتورهای برقی، افزایش تعداد تاکسی‌های هیبریدی، دوچرخه‌ها و اسکوتر برقی و حتی راه‌اندازی ال‌آرتی (تراموای برقی) خیلی‌های دیگر باید به کمک شهرداری تهران و تیم‌های دانش‌بنیان کشور بیایند. مقصد اتوبوس‌های تمام برقی کجاست؟

آمار و ارقامی درباره برقی شدن ناوگان اتوبوسرانی تهران
در بیست‌و‌پنجم فروردین امسال، 2دستگاه اتوبوس تمام برقی به‌مدت 3روز «طرح آزمایشی اتوبوس برقی در شهر تهران» را درمسیر میدان جمهوری به میدان بهارستان اجرا کردند.
اولین قدم برای برقی‌کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ورود 50دستگاه اتوبوس تمام برقی با مشارکت بخش خصوصی است.
برنامه‌ریزی‌های لازم برای تهیه و به‌کارگیری 50دستگاه اتوبوس برقی به‌منظور فعالیت در خط میدان بهارستان – میدان جمهوری به طول 5/4کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی صورت پذیرفته است. مصوبه‌ها و مجوزهای مورد نیاز برای ورود اتوبوس‌های برقی بخش خصوصی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی با همکاری و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین هیأت دولت محقق و موانع موجود تقریبا برطرف شد. در مجموع صحبت از ورود 900دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران است. این 900دستگاه قرار است به روش‌های مختلف ازجمله مشارکت بخش خصوصی، اتوبوس‌های واگذار شده توسط دولت و وزارت کشور، شهرداری تهران و… تامین شود.
با توجه به اینکه برای شروع فعالیت اتوبوس‌های برقی چند شرکت و کارخانه و ارگان و نهاد در بحث ورود قطعات، تولید و ساخت، صدور مجوز و پلاک‌کردن اتوبوس‌ها دخیل هستند و مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه به‌طور کامل و صرفا با شهرداری تهران نیست. پس از گذشت چندسال سرانجام تا قبل از پایان سال‌جاری اتوبوس‌های برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهند شد.

Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email