توسعه حمل و نقل پاک برقی در شهر شیراز پر شتاب خواهد بود شروع با اتوبوس برقی زیما

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با هدف گسترش زیرساخت‌ها و تسهیلات مورد نیاز در جهت برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهر شیراز بین شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب) و شهرداری شیراز به امضا رسید.
این تفاهم‌نامه با توحه به اهمیت کاهش آلودگی ناشی از حمل و نقل در کلان شهرهای کشور و گسترش زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل نوین و انرژی پاک و توسعه حمل و نقل برقی، جهت ارتقای پتانسیل‌های برقی‌سازی در شهر شیراز و نیز حفظ سلامت شهروندان شیرازی و لزوم حفاظت از محیط زیست نهایی شد.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که روز شنبه هفدهم اردیبشهت ماه در محل شهرداری شیراز برگزار شد، در ابتدا جناب آقای شه‌دوست شيرازی معاون حمل و نقل شهرداری شيراز، ضمن تاکید بر مذاکرات چندین ماهه که منجر به امضای این تفاهم‌نامه شده است مفاد تفاهم‌نامه را اینچنین اعلام نمودند:
الف- همکاری در انجام مطالعات جامع حمل و نقل برقی شهر شیراز
ب- همکاری مشترک در حوزه راه اندازی خودروهای برقی دو نفره در قالب طرح خودروهای اشتراکی
ج- همکاری در جهت استفاده از اتوبوس های برقی شتاب در خطوط اتوبوس رانی شهر شیراز
د- ایجاد زیر ساخت‌های شارژ برای خودروهای سواری و اتوبوس‌های برقی در کلان‌شهر شیراز
ه- تجهیز و راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی درفضاهای پارکینگ طبقاتی و اداری و دیگر فضاهای تحت تملک شهرداری شیراز
ایشان در ادامه افزودند در نوبت پیشین از اتوبوس های برقی شرکت بی وای دی در شهر شیراز استفاده شد که چندان موفقیت آمیز نبود اما اینبار با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی چشم انداز خوبی برای این طرح متصور است و نتایج حاصله با کمک پلیس راهور در آینده بررسی خواهد شد.
در ادامه آقای مهندس مرادی مدیر عامل شرکت شتاب ضمن تشکر از مدیران برای توجه به لزوم حمل و نقل برقی در کشور با تاکید بر نامگذاری امسال به نام سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین اعلام نمودند که که این اتوبوس با تکیه بر توان داخلی و به صورت کاملا بومی تولید شده است. وی افزود که اتوبوس‌های برقی علاوه بر کاهش آلودگی شهری راندمان حدودا دو برابری نسبت به اتوبوس‌های معمولی دارند و با خارج کردن آلودگی به محیط‌های خارج از شهر تاثیر مهمی بر کاهش آلودگی شهر‌ها دارد. این اتوبوس ها هزینه بهره برداری پایینی دارند و هر چند هزینه سرمایه گذاری اولیه آنها بالاست اما مزایای زیست محیطی و بازده ای بالای آنها در دراز مدت پاسخگو است و البته کمک دولت برای ارائه مشوق های مالی تاثیر گذار است.
همچنین جناب آقای تذروی نایب رئيس شورای شهر و رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيک شورای اسلامی شهر شيراز به ضرورت استفاده از اتوبوس‌های برقی و مزایای اجتماعی و زیست محیطی آن پرداخت و تصریح کرد: در سال گذشته شهر شیراز هیچ روز تعطیلی بابت آلودگی هوا نداشته و امضای تفاهم نامه امروز اقدامی در جهت پیشگیری و گامی رو به جلو است.
سخنران پایانی این مراسم نیز جناب آقای اصنافی شهردار شیراز بودند که اعلام نمودند حمل و نقل عمومی دغدغه جدی کلان‌شهر‌هاست، با افزایش توان ناوگان حمل و نقل عمومی از منظر کمی ضمن سهولت در سفرهای شهری تعداد سفرهای خودرویی انفرادی کاهش می‌یابد و از منظر کیفی باعث افزایش کیفیت زندگی شهری و کاهش آلایندگی‌ها می‌گردد.
در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای شهر شیراز چشم انداز تفاهم نامه امروز را روشن توصیف کرده و ابراز امیدواری کرد پس از پایش عملکرد اتوبوس برقی زیما نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شیراز در دستور کار قرار گیرد.
در انتهای این رویداد تفاهم نامه همکاری بین شهرداری شیراز و شرکت شتاب و شرکت مکو به امضا رسید و مسئولین شهری شهر شیراز از اتوبوس برقی زیما محصول شرکت شتاب بازدید نمودند. مدیران شهری به همراه شهردار شیراز سفری کوتاهی با این اتوبوس در شهر شیراز و خیابان های شهر داشتند
به گزارش خبرنگار ما پس از امضای این تفاهم نامه تیم های تخصصی در محورهای اصلی برنامه‌ریزی اجرایی برای توسعه زیرساخت های برقی شهر را بر عهده خواهند داشت و در آینده نزدیک حرکت پر شتاب شهر شیراز به سمت حمل و نقل برقی را شاهد خواهیم بود.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اتوبوس برقی زیما از روز یک شنبه در خطوط اتوبوس رانی مختلف شهر شیراز به حرکت در خواهد آمد و بهره برداری آزمایشی آن آغاز می شود.

Twitter
LinkedIn
Facebook