در آخرین هفته فصل بهار، اتوبوس برقی زیما میهمان شهر همدان خواهد بود و به شهروندان این شهر خدمت رسانی خواهد کرد. از این رو، و در مراسمی که در تاریخ 23 خرداد ماه 1401 و با حضور جناب آقای دکتر رفان مدیرعامل محترم شرکت مکو، جناب آقای مهندس حیدری قائم مقام محترم شرکت مکو، جناب آقای مهندس مرادی مدیرعامل محترم شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب)، جناب آقای مسگریان رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان، جناب آقای حسینی شهردار محترم همدان، جناب آقای مهندس حاجیان رئیس محترم سازمان سرمایه گذاری شهرداری همدان، جناب آقای مهندس بیاناتی رئیس محترم سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان و دیگر مسئولین به منظور رونمایی از این اتوبوس برقی در شهر همدان برگزار گردید، تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، شرکت شتاب و شهرداری همدان به امضا رسید و پس از آن، مسئولین شهر همدان از اتوبوس زیما بازدید نمودند.
در آغاز این مراسم که در محل شهرداری شهر همدان برگزار گردید، دکتر رفان درباره شرکت مکو و همکاری این شرکت با شرکت عقاب افشان توضیحاتی را ارائه نمودند و بیزینس های مختلف مکو را تشریح کردند. در ادامه مهندس حاجیان رئیس محترم سازمان سرمایه گذاری شهرداری همدان نکاتی را در مورد برنامه های شهر همدان جهت استفاده از انرژی های پاک ارائه کرد و ابراز تمایل خود را جهت همکاری با شرکت مکو در زمینه سولارفارم، توربین بادی و قطار شهری اعلام نمود.
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر رفان به اهمیت برقی سازی و حذف خودروهای درون سوز در کشورهای مختلف اشاره کرد. وی افزود: گروه مپنا چند سال قبل به این حوزه ورود داشته است و فعالیت های خود در زمینه زیرساخت شارژ و توسعه خودرو برقی را پیگیری می کند. همچنین ایشان به تکنولوژی های بکار رفته در پیشرانه های برقی مپنا اشاره نمودند. در ادامه ایشان به تشریح فرآیند داخلی سازی اتوبوس پرداختند و در خصوص ویژگی های فنی اتوبوس برقی زیما از جمله قابلیت شارژ با روش های مختلف، لو فلور بودن و … توضیحاتی را ارائه کردند.
در ادامه این رویداد، مهندس مرادی با اشاره به شاخص های اتوبوس برقی زیما، خاطر نشان کرد: زیما بر اساس اتوبوس های مطرح و خوب دنیا طراحی و ساخته شده است. ایشان با اشاره به سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین افزود: در حوزه حمل و نقل برقی تمام دانش موجود است و این صنعت در آینده نزدیک می تواند باعث اشتغالزایی بسیار بالایی در کشور گردد.
در ادامه، شهردار محترم همدان نیز ضمن خوشامدگویی و تشکر از مدیران شرکت مکو و شتاب جهت حضور در جلسه، با اشاره به ضرورت ایجاد یک کارگروه در حوزه های مورد بحث تاکید کرد: شهرداری همدان در صدد است تا طرح جامعی را آماده کند تا مشخص شود که کدام شیوه حمل و نقل مناسب شهر همدان می باشد و حضور یک هفته ای اتوبوس برقی زیما در شهر همدان در این راستا موثر است.
در پایان این جلسه نیز تفاهم نامه همکاری به امضای هر سه طرف رسید و حاضرین از اتوبوس برقی زیما بازدید نمودند. موضوعات این تفاهم نامه، همکاری در جهت مطالعات جامع برقی سازی شهر همدان، همکاری در زمینه استفاده از اتوبوس برقی زیما و همچنین فراهم کردن زیرساخت ها جهت پیاده سازی حمل و نقل برقی در شهر همدان می باشد. لازم به ذکر است که این اتوبوس تاکنون در شهرهای مشهد، اصفهان، تهران، تبریز و شیراز مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفته است و همدان ششمین مقصد این اتوبوس برقی ایرانی خواهد بود.