در اولین هفته مردادماه 1401، اتوبوس برقی زیما به شهروندان شهر اراک خدمت رسانی خواهد کرد. از این رو، و در مراسمی که در تاریخ 29 تیرماه و با حضور جناب آقای دکتر رفان مدیرعامل محترم شرکت مکو، جناب آقای مهندس حیدری قائم مقام محترم شرکت مکو، جناب آقای مهندس مرادی مدیرعامل محترم شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب)، جناب آقای دکتر میرنظامی رئیس محترم شورای اسلامی شهر اراک، جناب آقای دکتر کریمی شهردار محترم اراک، جناب آقای مهندس مهاجرانی رئیس محترم سازمان سرمایه گذاری شهرداری اراک و دیگر مسئولین به منظور رونمایی از این اتوبوس برقی در شهر اراک برگزار گردید، تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، شرکت شتاب و شهرداری اراک به امضا رسید و پس از آن، مسئولین شهر اراک از اتوبوس زیما بازدید نمودند.
در آغاز این مراسم که در محل شهرداری شهر اراک برگزار گردید، دکتر کریمی شهردار اراک ضمن تشکر از مهمانان حاضر در این جلسه خاطر نشان کرد: حفظ محیط زیست یکی از مسائلی بوده که در قانون گذاری کشور مورد توجه قرار گرفته است و قوانین زیادی توسط مجلس در این خصوص تصویب شده است. اما علیرغم این تلاشها، موفقیت در این زمینه بسیار ناچیز بوده است و به علل مختلف سیر نزولی داشته ایم. در اراک بالای 50 درصد از روزهای سال، هوای ناسالم داریم که منشا مختلفی دارد. وی در ادامه افزود: کشور ما توان فناورانه بسیار زیادی دارد و ما باید زودتر به حوزه خودروهای برقی ورود می کردیم. شرکت مپنا در هر زمینه ای که حضور دارد می درخشد و دارای سیستم مهندسی قوی می باشد و در آینده نیز این راه را ادامه خواهد داد. امیدوارم یک مسیر موفقی را با امضای تفاهم نامه با یکدیگر داشته باشیم و حاصل کار، کاهش آلاینده های هوا در شهر اراک باشد.
در ادامه دکتر رفان درباره شرکت مکو و همکاری این شرکت با شرکت عقاب افشان توضیحاتی را ارائه نمودند و بیزینس های مکو را تشریح کردند. ایشان ضمن تشکر از مهمان نوازی مسئولین شهر اراک گفت: امروزه شرکت مپنا دیگر تنها یک بنگاه تجاری نیست و مپنا یک موسسه ملی است. از 4 سال پیش ماموریتی به شرکت مکو داده شد تا وارد حوزه برقی سازی خودروها شود. لذا مکو کار برقی سازی را با یک خودرو داخلی آغاز کرد. به موازات این فعالیت ها، توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی نیز در دستور کار قرار گرفت. تفاوت اصلی مپنا با خودروسازان این است که خودروسازان به صورت سنتی یک خودرو از خارج وارد می کنند و با کمک خارجی ها قطعات را داخلی می کردند. اما مپنا تمام طراحی، اجرا، تست و … را توسط مهندسین داخلی انجام داده است. وی ضمن توضیح در مورد ویژگی های اتوبوس برقی زیما افزود: اراک اولین شهری است که اتوبوس زیما تمام مسیر را از کرج تا آنجا بر روی چهار چرخ پیموده است. این اتوبوس هوشمند است و به مرکز کنترل در شرکت مکو متصل است و وضعیت آن به صورت لحظه ای پایش می شود.
در پایان این جلسه نیز تفاهم نامه همکاری به امضای هر سه طرف رسید و حاضرین از اتوبوس برقی زیما بازدید نمودند. موضوعات این تفاهم نامه، همکاری در جهت مطالعات جامع برقی سازی شهر اراک، همکاری در زمینه استفاده از اتوبوس برقی زیما و همچنین فراهم کردن زیرساخت ها جهت پیاده سازی حمل و نقل برقی در شهر اراک می باشد. لازم به ذکر است که این اتوبوس تاکنون در شهرهای مشهد، اصفهان، تهران، تبریز و شیراز و همدان مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفته است و اراک هفتمین مقصد این اتوبوس برقی ایرانی خواهد بود.