روز سه شنبه مورخ 27 دی ماه 1401 و همزمان با هفته هوای پاک، نمایشگاه  وسایل نقلیه  برقی با همکاری وزارت صمت و شرکت های تولید کننده داخلی  در سازمان حفاظت محیط زیست واقع در پارک پردیسان تهران  برپا شد.

 داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم در حاشیه برگزاری نمایشگاه موتورسیکلت ها و اتوبوس های برقی که به مناسبت هفته هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:

((توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری با اولویت اتوبوس موجب بهبود کیفیت هوا در این شهرها می شود که این موضوع نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و اهتمام مراجع ذیربط (وزارت کشور و شهرداری ها) جهت توسعه ناوگان حمل و نقل پاک است.))

وسایل نقلیه برقی در خصوص برگزاری نمایشگاه اتوبوس های برقی گفت: به مناسبت هفته هوای پاک نمایشگاه ارایه که با همکاری شرکت های داخلی تولید شده اند، در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. 

وی تصریح کرد: طی قراردادی با شهرداری ها مقرر شده است که از اتوبوس های الکتریکی در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور استفاده شود.

امروزه آسمان تیره رنگ کلانشهرها در روزهای سرد سال باعث شده است که عموم شهروندان در هر سنی فراتر از یک تعریف آکادمیک با واژه آلایندگی بطور کامل آشنایی داشته باشند. از تعطیلی متناوب محیط‏های آموزشی و فضاهای ورزشی تا محدودیت‏های عبور و مرور در سطح شهر، خواست همگانی را معطوف به کاهش و کنترل آلایندگی نموده و تلاش عموم شهرنشینان را برای حل این بحران طلب می‏نماید. برای نیل به اهداف کاهش آلایندگی زیست محیطی در کلانشهرها، تقسیم‏بندی وظایف از اهم مواردیست که سیاست‏گذاران این حوزه میبایست با طراحی فرآیندهای منسجم در جهت دستیابی به هدف نهایی که همانا آسمان آبی و زمین پاک است گام بردارند. در این بین، یکی از راه‏کارها و استراتژیهای موفق در زمینه استمرار هوای پاک، استفاده از وسایل نقلیه با سوخت یا انرژی پاک می‏باشد که اخیرا در کشورمان نیز تلاشهایی برای راهیابی این قبیل خودروها به خیابانها صورت گرفته است. در این راستا، اتوبوس‏های برقی نقش مهمی را در این حوزه ایفا می‏کنند چرا که به منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی، سازمان ملل و دولت‌ها در نظر دارند تا سال 2050 به انتشار خالص صفر در آلاینده‏های اگزوز وسایل نقلیه همگانی برسند، سالی که شهرها دو سوم جمعیت جهان را در خود جای داده و 75% از منابع کره زمین را مصرف می‌کنند. به همین علت، حمل و نقل شهری عامل اصلی تولید آلاینده‏ها بوده که لزوم ایجاد سیستم های پاک و سالم در عبور و مرور را طلب مینماید. لذا سازمانها و نهادهای متولی مدیریت امور شهری میبایست ضمن تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پاک نظیر اتوبوس‏های الکتریکی، کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی و بهبود کیفیت هوا را دنبال نموده و کشور را به شهرهای پاک‌تر و بدون آلایندگی مزین نمایند. شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان با هدف طراحی و تولید وسایل‏نقلیه همگانی مبتنی بر انرژی الکتریکی، فعالیت خود را آغاز نموده که در اولین اقدام با اتکاء بر دانش و توانمندی ملی به تولید الکتروباس زیما همت گمارده است. این الکتروباس تماما برقی با ذخیره انرژی الکتریکی در باتری‏ها به میزان 350 کیلووات‏ساعت قابلیت پیمایش 250 کیلومتر با حمل 80 نفر مسافر به همراه استفاده از ظرفیت کامل سیستم تهویه مطبوع را داراست که نائل به دریافت تاییدیه استاندارد خودرو برقی از مراکز معتبر بین‏المللی شده است. بکارگیری این الکتروباس در ناوگان اتوبوس برقی شهری با احداث و توسعه ایستگاه‏های شارژ در دپوها از ابتدای زمستان سال جاری کلید خورده است و تأسیسات مربوطه به صورت آزمایشی در حال بهره‌برداری می‏باشد. از سوی دیگر، توسعه الگوی حمل و نقل همگانی مبتنی بر انرژی پاک مستلزم هم‏افزایی و هم‏فکری دستگاه‏ها و سازمانهای متعددی است که در قانون هوای پاک دارای مسئولیت بوده و تکالیف مشخصی بر عهده آنها نهاده شده است لذا اتخاذ رویکرد فرآیندی به پیشبرد متوازن اهداف در راستای دستیابی به هوای پاک خواهد انجامید.

همکاری دانش-محور با کلان شهرها و نصب نخستین جايگاه شارژ اتوبوس های الکتریکی در ايران از سوی مجموعه شتاب بخشی از طرح استراتژیک این سازمان میباشد که متناسب با ازدیاد تعداد وسایل نقلیه برقی در کشور، ساخت و بهره‏برداری از تجهیزات اختصاصی و عمومی شارژ نیز گسترش خواهد یافت. استفاده از الکتروباس و وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها میزان انتشار آلاینده‌های محیطی در سطح شهرها را کاهش می‌دهد بلکه سبب کاهش و رفع آثار زیست محیطی سوخت‏های فسیلی و رفع چالش‌ اساسی کلانشهرها در بحث آلایندگی هوا و آلودگی صوتی خواهد شد چراکه حوزه حمل و نقل حدود 70% از میزان انتشار کل آلاینده‏های محیطی را به خود اختصاص داده که درصورت استفاده از انرژی الکتریکی، محیطی عاری از آلودگی را به ارمغان می‏آوریم.

Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email